San Francisco - Kalifornien del 14

Här kommer kanske sista stora inlägget om vår Kalifornienresa som vi gjorde i september i år. Ett långt inlägg om en bråkdel av allt vi gjorde våra sista dagar i Kalifornien. Vi spenderade dom sista dagarna i den helt underbara staden San Francisco. JÖSSES vilken underbar stad. Jag vill så gärna åka dit igen. Varken jag eller min man är stora fans av städer och mycket folk, men San Fran tog oss med storm.

Vi bodde på två ställen i San Francisco. Det ena var Queen Anne Hotel som ni ser på bilderna ovan. Vi ville liksom bo i ett typiskt San Fran hus och tyckte det här passade bra. Resterarande dagar bodde vi på ett moderna hotell inne i centrala San Fran, Hotel G.

Vi har shoppat mycket och hittat en hel del bra Second Hand butiker, helt underbart. Här har vi Crossroads som var riktigt bra!

Jag hittade bland annat en fin tröja från COS inne på Crossroads. Bra fynd!

Vi har gått och studerat hus, gata upp och gata ner. Det är så otroligt vackert överallt.

Min favoritbild från hela resan: Solen, träden, det gula huset och bilen fullastad med konst.

San Francisco är en otroligt inspirerande stad och den kryllar av kreativa människor. Tänk drömmen att få bo här och leva som konstnär eller nått annat kreativt? wow

Vi åt Mochi i Japantown som var sjukt gott. Finns på Ica Maxi som Bubbies, men dom är inte lika goda.

Hittade enorma konstbutiker och var på en väldigt fin och folktom biograf.

Strosar omkring på fina gator. Första dagarna var det galet varmt och shorts och linne var inte tillräckligt svalt. Men vi fick verkligen känna på väderväxlingarna i den här staden, för sista dagarna var det svinkallt.

När vi inte gick tog vi en Uber, så smidigt och bra för att hinna ta sig till alla olika stadsdelar.

Den här staden alltså.. Vill tillbaka nu!

Parker finns det gott om och jag älskar palmerna.

Vi tog oss en klassisk cykeltur, kan ni gissa målet?

Ja ni skymtar målet bakom dimman.. The Golden Gate Bridge <3

Ibland försvann dimman och man fick se den fina bron, men två sekunder senare var det bara dimma överallt.

Dimman bara vällde in, så mäkitgt.

Utsikt över bay area.

Vi cyklade över bron och vidare till den lilla staden Sausalito för att käka lite lunch. Det fick bli det här stället, himla fint eller hur?

Njutfullt liv att få glida omkring på så fina ställen. En räklunch senare och vi tog färjan över till San Francisco igen.

Tillbaks i San Francisco möts vi av slöa sälar som ligger och har det gött.. Dom var tvugna att bygga dom här pråmarna åt sälarna, för innan tog dom sig upp på mindre båtar så dom sjönk. hehe rätt kul .

Vi har även gjort ett besök på Alcatraz. Det är det gamla fängelset som ni ser på bilden ovan. Ett riktigt bra turistmål som jag varmt rekommenderar.

Lite småkusligt att vara på ön. Allt är kvar så som det har varit en gång i tiden.

Vi fick bland annat gå omrking och lyssna på en guidad tur inne i fängelset som dom gamla fångvaktarna och några av fångarna har spelat in. Tror hela rundturen tog 40min och var faktiskt spännande och man gick spänt in i nästa avdelening för att få höra vad som hade hänt där osv..  Väldigt bra guide!!

Inte så trevliga lokaler.. ändå så var det här ett av dom rymligaste fängelsena. Hua

Här står jag inne i det gamla biblioteket.

Sista måltiden som serverades innan fängelset lades ner..

Utsikten från fängelseön. Fångarna kunde höra stadslivet inne i centrum ute på ön. Att vara så nära men ändå så långt bort.

Som sagt, dom första dagarna var väldigt varma och soliga. Dom sista dagarna var dimmiga och kalla och jag hade inte tackat nej till en höstjacka dom sista dagarna. Bland höghusen rullade dimman in.

Vi gick på en liten bar och lyssnade på en gäng som spelade sköna låtar. Kändes väldigt amerikanskt.

Vi har ätit mycket gott under den här resan. En av höjdpunkterna var helt klart maten på The House. Rekommenderar starkt!

Vi åt enklare luncher på fina caféer och Whole Foods. Mums för Whole Foods goda glutenfria bakelser och fika!

Vi drack te på ett kattcafé. Kan ni tänka er en timme bland massa söta kattungar <3

Branta backar och fina hus.

Fler dimmiga kvällar och högshusen smälter in i himlen.

Fina San Franciscogator även på kvällstid.

Försöker illustrera hur brant det faktiskt är.. hehe

Lombard street by night. Ett klassiskt turistmål med den extremt krokiga gatan som jag inte lyckades fånga så bra på bild pga att vi står precis ovanför den..

En annan klassisk turistgrej är att åka spårvagn såklart. Resans bästa tips: Åk spårvagn by night så har ni spårvagnen för er själva, typ.. Dagtid = Proppfull

Vi har promenerat i Castro och blev färgglatt överaskade.

Och ännu fler vackra hus. Tack San Francisco, vi ses snart igen!

- Jag samlar hela våran Kalifornien-resa under kategorin Kalifornien 2016 -

- Jag finns på Bloglovin' och Instagram -
#1 - - mari:

Vad fint! Kul att få se fler bilder :)